Het managementconcept moet opnieuw worden uitgevonden. Het `moderne management` zoals wij dat kennen stamt uit het einde van de 19de eeuw, is niet voor verdere verbetering vatbaar en is niet toegerust op een sterk veranderende omgeving.
Wat werkt? Of niet!
Management is eigenlijk uitgevonden om twee problemen het hoofd te bieden. Enerzijds voor het aansturen van laag- en halfgeschoolde werknemers en anderzijds voor het coördineren van activiteiten zodat complexe goederen en diensten in grote hoeveelheden geproduceerd konden worden. Kortom: kwantiteits- en efficiencyproblemen werden opgelost door bureaucratie, hiërarchische structuren, rolomschrijvingen, regels en procedures. De problemen van hedendaagse managers zijn echter van een andere aard: het creëren van veerkrachtige, flexibele en innovatieve organisaties, het motiveren en inspireren van medewerkers, kennismanagement en het tegemoet komen aan divergerende eisen van zowel stakeholders en aandeelhouders.
Hoge verwachtingen
Om aan deze uitdagingen het hoofd te bieden wordt van management en leidersschap veel verwacht. Leiders zijn gewone mensen die soms moeite hebben met veranderingen. Vernieuwing is een taai proces. Vervolgens is het de taak van leiders om de gewenste vernieuwing zelf “voor te leven” en als levend rolmodel te fungeren. Wie houdt u de spiegel voor en helpt u om op koers te blijven? Een commissaris waarmee u een vetrouwensband heeft kan veel voor u betekenen. Een commissaris/adviseur van Nieuwe-Zaken begrijpt uw positie en kan inhoudelijk meepraten over uw bedrijf en markt.
1 reactie
jack oosterhuis · 02/08/2011 op 13:28
LS,
Het zaken doen wordt dus dus eindelijk menselijk?
Jack